Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

In het kort

(De informatie op de website is uitgebreid, erg uitgebreid moet ik erkennen.
Om alles door te nemen moet je er wel wat tijd voor uittrekken.
Deze pagina heb ik gemaakt om in het kort iets te vertellen zodat je van de belangrijkste zaken op de hoogte bent wanneer iemand in uw omgeving over Tesla begint, of er eentje gekocht heeft.)


Elektrische auto

De Tesla is een volledig elektrische auto, dus heeft geen benzine- of dieselmotor. Het is dus geen plugin-hybride zoals bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60.
Dat betekent dat er geen mogelijkheid is om, als de batterij leeg is, gewoon op brandstof verder te rijden.
Er zijn meer auto's waar dit voor geldt. Denk aan de Nissan Leaf en de BMW i3 en de Renault Zoe.
Deze laatste auto's stammen uit de tijd dat een elektrische auto eigenlijk alleen maar bruikbaar werd geacht op korte afstanden, tot zeg maar iets meer dan 100 km, waarbij er dan nog een kleine reserve blijft, want niemand wil helemaal leeg aankomen.

Het plaatje was helder, zo rond 2012. Je had drie mogelijkheden:

1) De gewone brandstofauto zoals we die al een eeuw kennen. Deze auto's rijden alleen op benzine of diesel (of autogas) maar kunnen daar een flink eind mee komen. Bovendien kunnen ze bij wijze van spreken op elke straathoek tanken zodat er geen angst is om ergens te stranden (of je moet het zelf wel heel bont maken). 

Een nadeel van de brandstofauto is de energie die verloren gaat bij het remmen. Het was daarom heel bijzonder dat Toyota met de Prius kwam, een auto die de energie van het remmen opsloeg in een accuutje en de energie daarna weer gebruikte bij het.acceleren. Destijds terecht een hele sensatie en eigenlijk was het de voorloper van elektrische auto's. Een historisch concept.


2) Een volledig elektrische auto. Een mooie oplossing maar er was één nadeel: de afstand die je elektrisch kunt rijden. 

De algemene opvatting was dat dat altijd wel zo blijven zou en men beschouwde de elektrische auto als een mogelijkheid voor korte ritten, zoals bij bezorgdiensten etc. 

Zeker niet als een oplossing voor de zakenman die dagelijks forse afstanden rijdt.


3) De perfecte tussenvorm was in de visie van toen de plug-in hybride. Deze auto heeft een laadpoort en kan tijdens stilstand worden opgeladen en dan enkele tientallen kilometers elektrisch rijden. Was de stroom op, geen nood, dan meent de brandstofmotor het over en tegelijk laadt deze onder het rijden de batterij ook weer bij.

Met deze mogelijkheden zouden we het moeten doen, zo was de algemene gedachte. 

Elektrisch zou misschien nog wel wat verder kunnen rijden in de toekomst maar volledig elektrisch vervoer zou nog wel heel lang op zich laten wachten.

Ineens was daar Tesla

Maar toen gebeurde er iets dat niemand verwachtte. Er stond een automerk op dat auto's op de weg bracht die een bereik hebben van honderden kilometers, die ook nog eens razendsnel zijn en waarachtig door bijna iedereen ontzettend mooi gevonden werden. Een klein minpuntje, ze zijn behoorlijk duur. Daarover leest u meer.
Een ander nadeel, als die paar honderd kilometer zijn gereden dan is de batterij leeg en moet hij weer worden opgeladen. Als je op je bestemming bent, of thuis, dan geeft het niet dat het laden een aantal uren duurt, maar als je wat verder weg wilt, dan is dit niet te doen. 

Lange afstanden reizen is niet mogelijk en dat maakt de auto minder bruikbaar. Deze fabrikant (Tesla) realiseerde zich dat elektrische auto's weinig kans maken als er niet een dekkend netwerk van snelladers zou zijn.
Zo is de Supercharger geboren.

Inmiddels zijn er een kleine 300 van die Supercharger stations. En dan praten we niet over laders waar één of misschien twee auto's tegelijk kunnen laden met maximaal 50 Kw, zoals de bestaande snelladers. Neen, het waren complete stations met een aantal laadpunten (stalls) waar een laadstroom van 145 Kw beschikbaar is, dus bijna drie maal zoveel.

De meeste Superchargers hebben zes of acht laadpunten maar op het moment wordt een groot aantal uitgebreid naar 12 stalls. Er zijn ook al Superchargers met 20 stalls!

Op dit moment heeft Tesla drie modellen op de weg. Het begon met de Roadster, een exclusieve en erg dure sportwagen, gebaseerd op de Lotus. Daarvan zijn er in totaal rond 2.500 gemaakt. Deze Roadster leverde een hoop ervaring op voor het ontwikkelen van de volgende auto, Model S. Deze auto was een stuk goedkoper, maar natuurlijk nog steeds wel erg duur. 
Het was wel een echte zaken- en familieauto, ruim (tot 7 personen waarvan 2 kinderen en bagageruimte voor en achter), attractief en verdraaid snel. 
Dit is tot nu toe de meest verkochte Tesla.

De derde is de veelbesproken Model X. Een SUV met max. 7 zitplaatsen en met de bekende Falcon Wing deuren. 
Waren deze auto's nog tamelijk exclusief en, door de prijs, alleen bereikbaar voor de zakelijke rijder en dan ook nog met hulp van fiscale tegemoetkomingen (eerst 0, nu 4% bijtelling), dat wordt totaal anders als straks Model 3 afgeleverd gaat worden.

Van deze auto, waarvan er inmiddels zo'n 400.000 in bestelling staan, zal eind 2017 de levering gaan beginnen terwijl de eerste in Europa in 2018 verwacht worden. 
Met een prijs die begint bij $.35.000,00 is het een mooie vervanging voor de zakenklasse, de kilometervreters.

Even wat vooroordeeltjes:

  • Een Tesla is niet schoon want de stroom is afkomstig van vieze kolencentrales. Op zich is dat geen helemaal onjuist argument maar men maakt een klassieke fout. Het gaat om twee uitdagingen. De eerste is om een auto volledig emissieloos te maken, en dat is uiteraard volledig gelukt. De tweede uitdaging is om de stroom die gebruikt wordt op duurzame wijze op te wekken. De verhouding verschuift doorlopend in de richting van duurzame energie maar het duurt nog wel even voordat dat voor 100% het geval is. Aan de auto ligt het dus uiteraard niet.
  • Het laden duurt te lang. Wat men hier vergeet is dat de auto niet, zoals een brandstofauto, voor elke druppel aangewezen is op een tankstation maar gewoon thuis geladen wordt. In feite duurt het laden dan 2 x 10 seconden, namelijk het inpluggen en het ontkoppelen. In de tussentijd werkt men, of slaapt men. Elke ochtend staat de auto klaar met voldoende stroom voor honderden kilometers. Die keren dat dat niet voldoende is kan men onderweg een klein half uurtje bij een Supercharger stoppen. Meestal heeft men dan een flinke rit achter de rug en dan is een pauze welkom. Er komen ook steeds meer Destination Chargers, waar men, tijdens een verblijf zoals een lunch, op kosten van de gastheer de auto weer een kilometer of 50 tot 100 kan bijladen.
  • De batterij "slijt" snel. Dat was inderdaad in het begin wel een vraagpunt maar inmiddels is gebleken dat dat juist enorm meevalt. Dat komt mede door het batterijmanagement dat de auto zelf hanteert.
  • Je kunt niet op vakantie. Met onze Tesla's (de eerste kregen we op 29 maart 2014 en op 3 december 2015 werd deze ingeruild voor een nieuwe) hebben we samen ruim 150.000 km gereden. Daarvan behoorlijk veel in het buitenland. Met familie in Hongarije komt natuurlijk de vraag of je daar met de Tesla kunt komen. Welnu, we hebben dat een keer of tien gedaan, de eerste keer met alleen vier Superchargers in Duitsland en verder wat laadpalen, nu volledig op Superchargers en bij de familie thuis laadt hij gewoon op het stopcontact.
  • De auto is te duur. Helaas is dat zeker zo wanneer je uitgaat van een privé gereden auto. Kun je echter de auto zakelijk rijden en maak je veel kilometers, dan is de auto helemaal niet zo duur. Laten we even uitgaan van een aanschafprijs van 100.000. Dan gaat uiteraard allereerst de BTW er af. Er is een MIA aftrek (Milieu Investerings Aftrek) en voorlopig nog vrijstelling van wegenbelasting. De onderhoudskosten zijn minimaal, omdat de auto nauwelijks onderhoud nodig heeft (en er daarnaast acht jaar garantie is gegeven op batterij en drivetrain). Dan is er de bijtelling. Deze is 4%. Tenslotte is de stroom veel goedkoper dan benzine of diesel. Zeker in een grootverbruikerstarief is dat laag, enkele centen per kilometer. Voor auto's die zijn afgeleverd voor 1 april 2017 geldt nog dat deze (auto)levenslang gratis gebruik mogen maken van alle Superchargers. En verblijft men op een plaats (restaurant, hotel, winkelcentrum etc.) waar een Tesla Destination Charger hangt dan laadt men daar gedurende het verblijf ook gratis bij. Onder de streep is hij net zo duur als een middenklasser van rond €.50.000,
  • De restwaarde is onzeker, afschrijving hoog. In de praktijk blijkt dat de auto heel weinig afschrijft, zeker wanneer je het vergelijkt met brandstofauto's in dezelfde prijsklasse.


Autopilot

Tesla is beroemd vanwege zijn AutoPilot. Ik rijd al zo'n 70.000 km in een auto die een flink deel van het werk op de snelweg van mij overneemt. Dat gaat prima. Natuurlijk, het is geen zelfrijdende auto! Maar wat is het prettig om het stuur letterlijk over te kunnen geven op de simpele snelwegen waar het er om gaat om binnen de lijnen te blijven en voldoende afstand te houden tot de voorganger. Zo'n 1.000 keer per seconde is de auto daarop gefocust terwijl wij mensen dat veel minder kunnen. Alle auto's die vanaf eind 2016 worden afgeleverd hebben zelfs de hardware, waaronder 8 camera's en een computer die veertig keer krachtiger is dan die in mijn auto zit, om straks volledig zelfrijdend te zijn. Het wachten is op de software, een paar miljard kilometers collectief leren op de weg, enkele aanpassingen aan de infrastructuur en goede regelgeving. Binnen enkele jaren zal het er zijn.

Dan natuurlijk de vraag naar andere fabrikanten. Ik heb daar een duidelijke mening over.

Voorlopig zie ik daar nog niets gebeuren wat in de buurt van Tesla komt.

Hans Noordsij