Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

Hoe ver kom je?

In vergelijking met andere elektrische auto's hoef je je bij een Tesla niet echt zorgen te maken of je de bestemming zal halen.

Wanneer je in de ochtend vol (of beter met 80 of 90%) vertrekt heb je in de meeste gevallen voldoende voor je dagprogramma.
Is dat programma wat uitgebreider, bijvoorbeeld een retourtje Groningen vanuit Tilburg, dan is het nodig om onderweg bij te laden.
Dan doe je een Supercharger aan, zoals in dit geval Zwolle. De afstand naar Zwollen valt heel ruim binnen het bereik dus je hoeft nergens op te letten.

Maar stel nu dat je daar geen zin in hebt en je daarbij weet dat je in Groningen tijdens je verblijf kunt laden?

Dan is dit ook best op één batterijlading te doen maar het is dan wel goed om voorzichtig te zijn.  

In zo'n geval helpt de Trip Predictor die je de gehele weg helpt om met het in het begin aangegeven restpercentage aan te komen.

Verder is het antwoord op de vraag hoe ver je kunt komen afhankelijk van hoe groot de batterij is, 60, 75,90 of 100 kWh, hoe vol hij geladen is, hoe zwaar je rechtervoet is, de buitentemperatuur, de weg (regent het?) en hoogteverschillen. En natuurlijk de wind. Heb je een flinke wind mee, dan zul je zien dat je verbruik erg daalt, veel meer dan zichtbaar is in een brandstofauto. Heb je daarentegen een straffe wind tegen, dan loopt het verbruik enorm op.

Om het verbruik te kunnen begrijpen is het goed om wat begrippen te kennen, zoals Kw vs kWh, de diverse benaderingen van het bereik (de range) en wil je op een verre reis gaan dan vereist dat een planning.

Die planning doet de auto voor je, hij kiest de Superchargers uit en legt daar de route langs. Je ziet waar je moet laden, hoe laat je daar aan komt en hoe lang je moet laden. En je ziet de geschatte aankomsttijd op de eindbestemming.