Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

De Trip-predictor

Als je het over een elektrische auto hebt dan is het steevast zo dat men het eng vindt om er een flinke afstand mee te rijden.
Er is range-anxiety, vrij vertaald, zorg om het bereik.

Gelukkig is er een mooie tool die die angst weg kan nemen.

Wanneer je bijvoorbeeld geladen hebt tot 306 km en je wilt doorrijden tot een Supercharger op 275 km afstand. Dat is niet verzonnen, dat is de situatie als wij met de S70D vol vertrekken vanuit Tilburg en als eerste stop de Supercharger in Mogendorf aan willen doen.
Voor de routeplanner is dat krap en hij geeft aan dat er gestopt moet worden in bijv. Moers. Omdat dat niet de bedoeling is kun je de tussenliggende Supercharger wegklikken zodat hij alleen de Supercharger in Mogendorf aangeeft.

Hij geeft daarbij dan aan dat je aankomt met 3% rest.

Hoe moet je dan gaan rijden?

Een van de mooiste tools is de trip (predictor) die je vindt onder het knopje Energy boven op het grote scherm en op de afbeelding hieronder.

Je ziet op de afbeelding dat de predictor zelf een marge aanhoudt van 6% rest bij aankomst. In mijn geval adviseert hij bij te gaan laden maar strikt genomen hoeft het niet. 

(Normaal gesproken vertrekken we met 100%, ofwel iets van 354 km. Dan geeft hij een hogere rest aan, hoger zelfs dan de 6%.)

Je ziet dan een lijn die begint bij je vertrekpunt en eindigt bij het eindpunt. Onderaan zie je de kilometers.
Die lijn is niet helemaal recht. Dat komt omdat de weg niet vlak is en er hoogteverschillen moeten worden overwonnen. Deze kent hij en hij past de verbruikscurve hieraan aan.

Links zie je een bolletje en als je gaat rijden dan kun je dit scherm open houden en je ziet het bolletje naar rechts schuiven naarmate je verder rijdt.

De kunst is hier om het bolletje op de lijn te houden, of iets er boven. Door de snelheid te verminderen bereik je dat het bolletje als hij onder de lijn is gekomen weer boven schuift en het geschatte percentage aan het eind gehaald wordt.
Wanneer je dit aanhoudt kan het eenvoudigweg niet mis gaan.

Ik adviseer om, zeker in een situatie als deze, rustig te beginnen. Dan kun je waarschijnlijk op de tweede helft van de route harder kan gaan rijden. 

Je hoort wel eens dat er niets van klopt. Dat was vooral in het begin een misverstand. Het is niet een tool die voorpelt met hoeveel je aankomt met je eigen rijstijl (kan natuurlijk wel samenvallen) maar een hulpmiddel om met het geschatte percentage daadwerkelijk aan te komen. Begin je te hard, dan schiet hij steevast onder nul. 

Vooral voor passagiers is deze tool een rustpunt zodat zij niet ten prooi hoeven te vallen aan range-anxiety,

(Natuurlijk is deze tool alleen handig als je een traject moet rijden waarbij je in de buurt van de aangegeven range van de auto komt. Hoe kleiner het verschil tussen nog beschikbare range en de te rijden afstand, hoe meer deze tool je helpt.)