Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

Zoek de verschillen...

Het resultaat van een niet georganiseerde branche, waar de klant niet centraal staat. Drie verschillende systemen die niet uitwisselbaar zijn. Snelladen beperkt tot 60Kw en aantal auto's zal door gebrek aan o.a. range nauwelijks stijgen.

Het resultaat van een klantgericht bedrijf dat onderkent dat elektrische auto's pas een kans maken als er een passend laadnetwerk beschikbaar is. Snelladen tot 145 Kw en aantal auto's zal met de komst van Model 3 in 2018 enorm toenemen.



Uw Tesla opladen

Zoals een brandstofauto moet tanken om te kunnen rijden moet een elektrische auto laden.

Hier zit al gelijk een groot voordeel ten opzichte van een brandstofauto, want een brandstofauto zal altijd op zoek moeten naar een benzinestation. 

Natuurlijk zijn die er veel, soms op de hoek van de straat, maar meer keus heeft hij niet.

Een elektrische auto daarentegen kan overal laden. De meeste kilometers worden gewoon thuis geladen. Met een eenvoudige voorziening, vergelijkbaar met de aansluiting voor elektrisch koken, kun je de auto laden met 11 Kw, tussen 47 en 54 km/uur, afhankelijk van het type Tesla.
Vaak zie je dat er op het werk een laadmogelijkheid is, wat natuurlijk vooral belangrijk was toen een elektrische auto maar een korte afstand elektrisch kon rijden. Zoals een PHEV (plug-in hybride met maar enkele tientallen kilometers bereik) en de volledig elektrische auto die beperkt was tot ergens rond de 100 km (bij normaal snelweggebruik en als je niet helemaal leeg thuis wilt komen).

Uit die tijd dateren ook de laadpaaltjes die een minimale stroom afgeven, 3,7 Kw. Dat was toen het maximale dat een auto aan kon bij het laden dus meer hoefde niet. Omdat de batterij niet al te groot was, duurde het ook niet zo lang. Een Tesla laadt hiermee iets van 13 tot 15 km/uur, dus echt opschieten doet het niet wanneer je bijvoorbeeld 100 km wilt bijladen.

De huidige elektrische auto's, overigens tot nu toe alleen Tesla's, hebben een bereik van 300 tot 400 km en kunnen sneller laden. De meeste palen geven inmiddels 11 Kw of hoger (17 of 22 Kw) en daarmee laadt een Tesla dan globaal 50 tot 100 km/uur. Dat is bruikbaar.

Dus je kunt met je Tesla terecht bij alle laadpalen die je tegen komt, mits ze niet bezet zijn en er geen storing is.

Een nieuw, door Tesla geintroduceerd, systeem is de Destination Charger. Op veelbezocht plaatsen als hotels, restaurants, winkelcentra, sommige parkings etc. worden Tesla Wallchargers opgehangen die dan door klanten/bezoekers gebruikt kunnen worden en waar het laden probleemloos (geen losse kabel aansluiten) en zelfs kosteloos is.

Tot nu toe hebben we het over het langzaam laden, via wisselstroomladers, ook wel AC (Alternating Current) genoemd.

Snelladen

Bij snelladen wordt gebruikt gemaakt van grote laders met daaraan een vaste kabel.
Omdat er bij snelladen een grote stroom door de kabel moet is deze veel dikker en kan dus niet los gebruikt worden.
We kennen snelladers van commerciële aanbieders, je hebt ze ongetwijfeld wel eens zien staan, die kasten met daaraan een drietal kabels met verschillende stekkers. Dat laatste is een erfenis uit de niet bepaald klantvriendelijke periode waarin autofabrikanten alleen hun eigen belangen, hun systeem, wilden hanteren en je als klant bent overgeleverd aan die systemen en je moet behelpen met adapters e.d.

Een uitzondering is Fastned die, eigenlijk tegen de stroom in, van het begin af aan bezig is met het opbouwen van hun netwerk van snelladers langs de snelweg (en inmiddels ook in steden). Het voordeel is de ligging aan de snelweg op verzorgingsplaatsen. Hoewel er in economische zin best wel bedenkingen zijn, maar dat is eigenlijk iets voor henzelf en de investeerders, niet de analysten en deskundigen op allerlei fora.

Daarnaast kennen we de snelladers van Tesla, de Superchargers. Eigenlijk is dat het enige echt functionerende systeem. Daarmee bedoel ik dat door het aantal stalls de kans op een bezette lader minimaal is vergeleken bij de anderen waar vaak maar één laadmogelijkheid is. Is iemand je voor, dan heb je flinke pech.
Ik bedoel ook het bedieningsgemak. De stekker is van een prettig formaat en inpluggen betekent laden. Geen gehannes met een pasje of een app, gewoon inpluggen en weglopen. Leuk detail is dat de auto zichzelf wel op slot zet :)