Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

Destination Chargers

Hotel Schicklberg; een voorbeeld

Hoe eenvoudig wil je het hebben? 

Dit kan een mooie samenvatting zijn van wat ik op deze pagina ga zeggen.
Het gaat hier niet om snelladers, maar om standaard laders, dit alvast voor de duidelijkheid.

Laat ik het nut direct duidelijk maken aan de hand van de praktijk, onze eigen ervaringen.

Via Superchargers naar Oostenrijk

Met de jaarwisseling zijn we met ons gezin voor een week naar Oostenrijk gereden. We hadden een appartement gehuurd in een vakantiepark.
De reis erheen was geen enkel probleem. Van Supercharger naar Supercharger, door de dichtheid van het netwerk korte laadtijden. De laatste Supercharger, aan de Chiemsee, ligt op 90 km van onze bestemming. Dus we kwamen aan met nog een flinke reserve.

Maar dan op lokatie?

Maar dan? Je wilt natuurlijk daar ook rijden, al was het naar de pistes. Maar in zo'n schitterende omgeving wil je ook wel wat mooie tochtjes maken en aan het eind van de week wil je natuurlijk ook zonder zorgen de eerste Supercharger weer halen op de reis terug naar huis.
Hoe lossen we dat op? 

Het mooiste zou zijn dat de auto terwijl je er bent weer wordt bijgeladen. Dat hoeft niet snel, we hebben alle tijd..
Soms kun je laden aan het stopcontact van het appartement. Maar dat mag vaak niet. Dus kun je op zoek gaan naar een publieke laadpaal. Waar wij waren was er wel eentje in de buurt, maar daar is verder niets te doen en om nou een paar uurtjes te wachten of wandelen? Nou neen.

Uitwijken naar Supercharger nodig

Ik heb het "opgelost" door halverwege de week naar Kitzbühl te rijden en een drie kwartier daar te laden. Natuurlijk werkt dat prima en het was geen straf want een schitterende weg in een besneeuwd landschap. Maar het was met heen en terugreis wel een halve dag en, belangrijker nog, de Supercharger is er voor reizigers die weer snel verder willen naar hun bestemming. Niet voor locals (wat ik in feite was). Nu is het nog niet zo'n probleem omdat er nog niet zoveel Tesla's zijn voor het al uitgebreide netwerk van Superchargers.

Maar volgend jaar wordt, met de komst van Model 3, het aantal Tesla's ineens vijf tot zes keer zo groot. Dan ziet het plaatje er ineens heel anders uit.

Tesla loopt daarop vooruit door het aantal Superchargers uit te breiden en door het aantal laadpunten (stalls) per Supercharger uit te breiden. Zo hebben bijvoorbeeld de Superchargers van Urmond, Zwolle en Dordrecht inmiddels elk 12 stalls.

Terug naar Oostenrijk, Destination Chargers

Tesla pakt het probleem van het laden op de bestemming ook zelf op, net als bij de Superchargers zodat alles optimaal kan verlopen en er geen storende derde parijen bij betrokken hoeven te zijn. Op bestemmingen, zoals vakantieparken, hotels, pretparken, sportcentra etc. maakt Tesla de afspraak dat er een paar laders worden opgehangen en aangesloten op het eigen stroomnet van het hotel etc. Die lader betaalt Tesla en de stroom betaalt het hotel. Omdat het vaak grootverbruikers zijn kost dat maar heel weinig.
Ik weet dat waar wij waren, een Landal park, binnenkort ook een tweetal van die laders komt.
Dat lost dan het hele probleem op. Gedurende de week misschien één keer daar een uurtje of twee aankoppelen en nog een keer voor het vertrek naar huis en alles is geregeld. En.... de Supercharger blijft vrij voor de echte reiziger.

Dat is één kant van de Destination Chargers.
Nu een andere benadering.


In het woud van aanbieders is het moeilijk de weg te vinden.

Met in het achterhoofd de groei van het aantal PHEV's (plugin hybrides zoals de Mitsubishi Outlander) is er een enorm aantal laadpalen geplaatst. Deze zijn, ook omdat de autoindustrie het vertikt om iets simpels als een laadaansluiting gemeenschappelijk te ontwikkelen, erg basic en je moet een kabel bij je hebben die zowel op de laadpaal als je auto past.

Daardoor zijn er drie aansluitingen, Type 1 (o.a. Nissan Leaf), Type 3 (weinig auto's die dat kunnen laden maar de laadpalen in bijv. Frankrijk hadden en hebben nog vaak deze aansluiting) en Type 2, wat gelukkig voor het niet-snelladen de standaard is geworden.

Bij alle laadpalen moet je een cyclus van handelingen doen.  Allereerst de kabel uit je auto halen (natuurlijk een kabel die aan de ene kant past op je auto en aan de andere kant op de laadpaal, dus ook verschillende kabels) deze dan inpluggen in de laadpaal en in de auto, met een pasje of met een app je identificeren en het laadproces starten. Ga je weer weg dan doe je deze handelingen in omgekeerde volgorde. 
Regent het, dan moet je de natte en vieze kabel weer ergens in je auto opbergen.

Derden-verdienmodel

Daarbij is dat laden niet goedkoop want de aanbieder wil er natuurlijk ook nog aan verdienen. Het is ook behoorlijk ingewikkeld. De laadpaal moet geplaatst worden, aangesloten op een (openbaar) stroomnet, via een dataverbinding met de provider waar een systeem moet zijn dat de gebruiker herkent, vervolgens het laden start, de afname meet, dit doorberekent en incasseert bij de pashouder en nog wat extra backoffice-handelingen. Je betaalt zo behoorlijk teveel.

Destination Charger van Tesla. 

Op plaatsen waar je regelmatig komt, zoals bij restaurants, hotels, outlet-centra, schouwburgen, vakantieparken maakt men een afspraak met de exploitant dat deze een paar laders ophangt. Deze laders (ze kosten overigens inclusief BTW slechts €.560,00) geeft Tesla gratis als er een goede plaats voor wordt gekozen. Het enige dat dan nodig is, is het aansluiten op het eigen bedrijfsstroomnet. That's all!

Komt er een gast met een Tesla dan is het een kwestie van parkeren, stekker pakken (deze laders hebben een vaste kabel dus geen gedoe met een losse kabel), via de stekker het laadklepje aan de auto openen en inpluggen. Dan start het laden. De stroom wordt hier betaald door de hoteleigenaar (bijv.) en komt uit zijn grootverbruikerstarief dus kost hem heel weinig.  Meestal hangt er ook een extra vrijgegeven, dus niet sofwarematig beperkt tot Tesla's, lader bij die door andere elektrische auto's kan worden gebruikt als deze de standaard Type 2 aansluiting heeft, bijvoorbeld de Volvo V60.

De hotel/restauranthouder heeft het er ook best voor over want het levert hem klanten/bezoekers op.

En heel simpele win-win situatie en naarmate het meer bekend wordt, en natuurlijk straks met de tienduizenden Tesla Model 3 op de weg, wordt het een concurrentiemiddel, net zoals nu de gratis koffie voor de klant en kortingsregelingen zodat men daar terug komt.

En daarbij verbluffend eenvoudig en zonder externe verdienmodellen. Want in de andere situatie heb je de aanbieder van laadpalen/stroom die er aan wil verdienen en wie betaalt dat? Natuurlijk de bezoekende klant.

Kijk op de kaart hoe dicht dit netwerk nu al is en elke dag komen er nieuwe bij.