Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

Landhotel Schicklberg

Het grote voordeel van een elektrische auto is dat er overal stroom aanwezig is en je daarom ook overal kunt laden. Het is daardoor zo dat je de auto thuis kunt laden en dus elke dag op pad kunt met een volgeladen batterij. Als je dan ook op je werk kunt laden heb je een prima situatie.

Hoewel het bereik van de Tesla's behoorlijk groot is zijn er toch situaties waarin je er niet mee uitkomt. Neem gewoon een vakantie naar de bergen of de Middellandse Zee. Dat is (of was) met een elektrische auto een enorme uitdaging en daarom zal een elektrische auto pas een succes kunnen worden wanneer deze onderweg, aan de route, kan worden bijgeladen en dat moet dan snel, heel snel, gaan zodat je je reis maar kort hoeft te onderbreken.

Superchargers

Omdat het ontbreken van die mogelijkheid de doorbraak van elektrische auto's zou tegenhouden heeft Tesla een uitgebreid netwerk van Superchargers gebouwd waarmee je van de Noordkaap tot Gibraltar kunt reizen. Het netwerk wordt steeds dichter en zal in 2018 weer min of meer verdubbeld zijn.
Dankzij deze Superchargers is het mogelijk geworden om met een elektrische auto te reizen zoals we dat gewend waren met de brandstofauto.
De laatste schakel in het geheel is een laadmogelijkheid op je (eind)bestemming of onderweg op een plaats waar je toch wat tijd moet doorbrengen (overnachten, bespreking, lunch, shoppen e.d.). 
Dat zijn situaties waarin de auto toch stilstaat en wat is er dan mooier dan dat je hem kunt bijladen in die tijd?

Destination Chargers

Ook daar heeft Tesla het voortouw genomen. De aanpak is eenvoudig maar juist daardoor heel praktisch. Aan de ene kant heb je een onderneming zoals een hotel, een restaurant, een outletcentrum, een pretpark waar men graag bezoekers ontvangt en daar wel iets voor over heeft.
Aan de andere kant is er de automobilist die graag ziet dat zijn auto, als hij toch stilstaat op zo'n plaats, wordt bijgeladen.

De derde partij in het geheel is Tesla die aan die ondernemingen gratis laders (we noemen ze Destination Chargers) beschikbaar stelt. Tegelijk komt de lokatie op de Tesla website te staan en zelfs in de navigatie van alle Tesla auto's. Tesla weet namelijk ook dat hoe beter het laadnetwerk is, hoe eerder men een elektrische auto zal kopen. 

In deze opzet zijn commerciële aanbieders van laadpalen niet nodig waardoor er geen derden-verdienmodellen zijn. Geen pasjes nodig, geen afrekeningen, gewoon plug-and-charge.

Het resultaat is dat er wereldwijd inmiddels duizenden van die laadmogelijkheden zijn. Het is een echte win-win situatie. De hotelhouder krijgt gasten die hem natuurlijk geld opleveren en de bezoeker krijgt gratis stroom om zijn auto bij te laden. Die paar euro die het de hotelhouder kost (vanuit zijn grootverbruikerstarief) vallen in het niet bij wat gasten in het laatje brengen.

Overnachten bij een DeC Hotel

Wij reizen elk jaar een paar keer met onze Tesla naar familie in Hongarije. Omdat het toch om bijna anderhalf duizend kilometer gaat kiezen we meestal voor een overnachting. Vaak kozen we een hotelletje niet ver van een Supercharger.
Omdat er nu ook hotels, in een vriendelijke prijsklasse en met Destination Chargers, langs de route te vinden zijn hebben we nu zo'n hotel geboekt juist omdat het hotel op de Tesla site was genoemd. Dat is belangrijk, want ons bezoek hebben ze nu volledig te danken aan die Destination Chargers. Anders zouden we ze nooit gevonden hebben. Het werkt dus en we hebben ter plaatse dit ook nadrukkelijk verteld.

Het is niet mijn gewoonte om reclame te maken maar onze ervaring met deze eerste overnachting(en) in een hotel met Destination Chargers wil ik graag delen. 
Al was het maar omdat het precies laat zien waat het om gaat en waar destination chargers voor zijn bedoeld.

We kozen voor Landhotel Schicklberg, een kilometer of 20 onder Linz en op een strategische plaats. Van daaruit kun je zowel richting Wenen als richting Graz verder reizen. 
Niet geschoten is altijd mis dus een boeking gedaan. Omdat het hotel ook voor de kinderen leuke mogelijkheden biedt en een uitgebreide wellness heeft hebben we er gelijk een extra nacht bijgeboekt. Het is per slot van rekening vakantie.

De bereikbaarheid vanuit Tilburg is prima. We zijn tegen vijf uur in de ochtend vertrokken en waren rond 4 uur in de middag bij het hotel. Onderweg hebben we drie maal geladen. Het eerst in Mogendorf, daar de kinderen een tijdje laten spelen zodat we genoeg hadden om Wertheim over te slaan en de tweede stop in Geiselwind te hebben. Daar hoefden we maar kort te laden om naar Regensburg te rijden voor de laatste stop. In Regensburg precies genoeg geladen om bij het hotel te komen en Hengersberg over te slaan.

Bij het hotel aangekomen was het eerste dat ik zag de Tesla lader, vlak bij de ingang en naast een invalidenparkeerplaats. Alleen jammer dat er een auto stond maar omdat we er toch langer zouden blijven was dat niet erg. Per slot van rekening zou een uur of vijf laden voldoende zijn om twee dagen later naar Wenen te rijden.
Dus ingecheckt maar terwijl wij daar stonden ging een medewerkster weg en toen zag ik dat deze de auto op die plaats had neergezet. Men zet een eigen auto daar die, omdat de medewerker altijd in de buurt is, snel verzet kan worden als er een Tesla komt. Dus ik kon gelijk gaan laden en heb tot 80% ingesteld.

Daarna wat verkenning gedaan. Aan de voorzijde hangt de Tesla lader (22 Kw) links bij de hoofdingang en een eindje naar rechts hing ook nog een type 2 lader van 11 Kw. Toen ik achterom liep zag ik ineens nog een Tesla lader met daaronder een type 2 lader. waarschijnlijk waren de type 2 laders er al wat langer en zijn de Tesla laders er kort geleden bijgehangen.

De type 2 laders zijn ook vrij te gebruiken. Wel de eigen kabel pakken en inpluggen maar geen pasje o.i.d. nodig, gewoon plug and charge.

Het hotel heeft dus vier gratis voor onze Tesla's te gebruiken laders en de twee aan de achterkant hangen op een plaats die nooit ge-iced zal worden. Heel slim!

Het hotel is ons heel goed bevallen. De ligging is erg mooi met een prachtig uitzicht (we zagen op een gegeven moment zes herten vrij op het veld erachter lopen) . 

De kamers zijn keurig en het eten goed en tegen heel nette prijzen.
Het hotel heeft een uitgebreide wellness met een binnenzwembad, een paar sauna's, een zout-stoombad en een heerlijke relaxruimte met een prachtig uitzicht.
Verder hebben ze een binnen-kegelbaan, een buiten-tennisbaan, je kunt er boogschieten en de kinderen hebben zowel een buiten speelplaats als een binnenspeelplaats. 

Ideaal als je rustig wilt eten en natafelen want de kinderen kunnen, als ze hun eten op hebben, beneden gaan spelen.

Energiewinning

Wat het hotel bijzonder maakt is het zonneveld met een groot aantal zonnepanelen. Terwijl ik er rondkeek was er in het geheel geen zon maar ik telde op de omvormers dat deze samen toch iets van 30 Kw binnen brachten. Bij volle zon schijnt het om bijna 200 Kw te kunnen gaan. Buiten het zwembad staan drie rijen warmtecollectoren. Ik zag ook een certificaat dat ze hadden voor warmte terugwinning.

Ik heb de eigenaar gevraagd of hij ook al een opslagmogelijkheid had. 

Dat is nog niet het geval maar staat nog op de planning. Gezien de omvang van het complex zullen ze niet veel hebben aan een paar Powerwalls van elk 14 kWh maar moet je toch al denken aan een Powerpack van 200 kWh. Dat is nog wat prijzig.

De energieaanpak is voor ons Teslarijders zeker interessant.

Men heeft belangstelling voor Tesla's en ik heb beloofd om contact te houden en via de website hehotel onder de aandacht te brengen. We gaan het nog wel eens hebben over een speciaal Tesla-Angebot.