Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

Superchargers

 

(Bij "Reizen" vindt u informatie over de superchargers in de Europese landen)

Toen Tesla elektrische auto's ging produceren was het voor hen duidelijk dat het noodzakelijk is dat de auto's onderweg snel bijgeladen kunnen worden. 
Het is anders niet mogelijk om met de auto een behoorlijke reis te maken. Daarom zien we nu op bijna 300 plaatsen in Europa Superchargerstations.

De kaart rechts komt van Supercharge.info.

(Op deze site vind je alle Superchargers en je kunt er ook een route uitzetten via Superchargers.

Erg handig om thuis, vanuit de "luie" stoel alvast een route te bedenken en de afstanden tussen de Superchargers te bekijken.Deze site is de moeite waard en wordt goed bijgehouden.)

Ontdekt u een Supercharger die nog niet op de kaart staat dan heeft u waarschijnlijk een primeur. 
Meldt hem dan via email.

 


Hoe werkt dat nu precies?

Wanneer je met je Tesla komt aanrijden bij een Supercharger dan zie je daar een aantal witte zuilen, de zogenaamde stalls. 
In de buurt zie je ook een aantal witte kastjes. Er zijn twee keer zoveel stalls als witte kastjes. Die witte kastjes zijn de eigenlijke laders. 
De stroom komt van het net, via een transformatorhuisje, en wordt  in de laders omgezet van wisselstroom naar gelijkstroom. Een lader heeft een capaciteit van tussen de 105 en 145 kW.



Dit vermogen wordt dan gedeeld door twee van de stalls. Het is eenvoudig te zien welke verbonden zijn. Op de stall staat namelijk een nummer en een letter. Zo zie je 1A en 1B, 2A en 2B enzovoort.
In de meeste gevallen staan de gelijke stalls naast elkaar. Zo staat meestal 1A naast 1B. Dat is echter niet overal zo. Bijvoorbeeld in Oosterhout en in Zwolle is de volgorde anders.

Waar moet je nu op letten om zo gunstig mogelijk te kunnen laden?

Wanneer je aan komt rijden en er zijn enkele stalls bezet, kies dan een stall waarvan zowel A als B vrij zijn. In dat geval krijg je de volledige stroom.

Komt er later iemand naast je staan, je staat bijvoorbeeld op 1A en er gaat iemand op 1B staan, dan heeft dat geen invloed op jouw laadcyclus, maar krijgt de laatst aangekomene het restant van de beschikbare stroom. Stel: het is een 135 Kw lader en je laadt op dat moment 80 Kw, dan krijgt de ander 55 Kw. (Dit is globaal, het werkt niet zo precies maar de grote lijn klopt wel.)
Samen is het dan in ieder geval het maximaal vermogen dat de lader beschikbaar heeft.

Over het laden zelf valt ook wel iets te vertellen. Er zijn twee manieren om in de auto aan te geven hoe snel je laadt. 

Een veelgebruikte instelling is dat je de laadsnelheid in kilometers per uur ziet. 
Dat is erg leuk natuurlijk, Je start met een snelheid van boven de 500 km/h, maar het is geen goede indicatie van de daadwerkelijke laadsnelheid van het moment zelf. 
Het is namelijk de gemiddelde snelheid waarmee men laadt, gemeten vanaf het begin van de laadsessie. 
Het bijzondere van de batterij in de Tesla, eigenlijk elke batterij, is dat het opladen in het begin erg snel gaat, maar dat dat om diverse technische redenen langzaam terug loopt. 
Zo loopt de echte laadsnelheid terug maar doordat je in het begin snel hebt geladen zal het gemiddelde hoger zijn dan de laadsnelheid van het moment zelf. Op zich niet erg, als je dat maar weet. 
Wil je een accurate melding hebben van de laadsnelheid, dan is het het beste om in de instellingen te kiezen voor de aanduiding in Kw.

Deze aanduiding is namelijk wel precies en wanneer deze instelling kiest, dan zie je dat de (bijv.) 117 kW waarmee je gestart bent al na korte tijd gaat teruglopen. 

Wil je een 100% lading hebben, dan zul je merken dat dat behoorlijk lang duurt. Let er maar eens op hoe lang het duurt om van 90% naar 100% te laten. Daarom is het beter om steeds net zoveel te laden als nodig is om het volgende traject af te leggen.

Het zal opvallen dat de auto geluid maakt wanneer je aan het laden bent. Zeker wanneer je op een warme dag een paar honderd kilometer op de Duitse Autobahn hebt gereden zal de auto al snel de koeling aanzetten. Dat kan enorm veel herrie geven. 
Wees gerust, Er is niets aan de hand, hiermee wordt alleen de batterij gekoeld, zodat deze sneller kan laden.

Dan ook nog iets over de bezetting van de Superchargers.

In de periode tot 2019 zal het aantal Tesla's enorm toenemen. Dat zal dan ook gelden voor het gebruik van de Superchargers. 

Nader je een Supercharger dan kun je op de navigatie de bezetting aflezen. 

Het wordt dan ook duidelijker dat het gebruik van de Supercharger echt bedoeld is om je te helpen wanneer je een reis aan het maken bent en snel weer verder wilt met een voldoende opgeladen batterij. 
Woon je in de buurt van een Supercharger, dan is het eigenlijk niet de bedoeling dat je daar gaat laden, behalve wanneer dat echt nodig is. Denk hierbij aan het terugkomen van een trip en het daarna direct verder moeten reizen. 
Maar in de meeste gevallen laad je de auto thuis of in de buurt van het huis op. 
Behalve de vraag of je er wel of niet kunt gaan staan, (waarbij het natuurlijk geen enkel probleem is wanneer je er gaat laden wanneer er niemand staat), is het net zo belangrijk dat je, wanneer je voldoende geladen hebt, de plaats weer vrijmaakt. 
Ook hier nog de opmerking dat het nu nog niet zo'n probleem is, (zeg dat overigens niet in Amsterdam) maar dat gaat het zeker worden. 
Je wordt op alle mogelijke manieren op de hoogte gehouden van het laadproces. Je telefoon geef je een seintje wanneer je bijna genoeg geladen hebt, wanneer het laden gestopt is krijg je een melding en dan ook nog een melding dat er een vergoeding gevraagd gaat worden wanneer de auto langer dan 5 minuten is blijven staan na het voltooien van het laden. 

Hoewel mij tot dit moment nog geen geval bekend waarin deze vergoeding daadwerkelijk in rekening is gebracht, maar ga er maar vanuit dat dat absoluut zal gaan gebeuren.

Het kan natuurlijk zijn dat je aankomt bij een Supercharger en dat het laden niet lukt. 
Probeer het in dat geval eens aan een andere lader. Sta je bijvoorbeeld bij 1A, ga dan eens naar 2A, soms is het daarmee opgelost en is er sprake van een tijdelijke storing.

Constateer je een storing, bel dan gerust het nummer dat op de Supercharger staat, men kan vaak direct meekijken en zien of er wat aan de hand is en mijn ervaring is dat ze bij een geconstateerde storing direct een ploeg inschakelen om de fout te  herstellen. 
Het kan natuurlijk zijn dat er een algemene stroomstoring is, dan kunnen zij er ook niets aan doen. 
Mijn ervaring met Superchargers is dat het het ei van Columbus is. Reizen door Europa is, "ondanks" dat je een elektrische auto hebt, een fluitje van een cent.

In de auto is een prima hulpmiddel voor het gebruik van de superchargers. Wil je een reis gaan plannen dan geef je de eindbestemming, in de navigatie. Gaat het om een traject dat langer is dan de capaciteit van de batterij dan zal hij zelf een Supercharger zoeken en in de route opnemen. 
Wanneer wij bijvoorbeeld naar Hongarije gaan, dan tik ik de eindbestemming in en presenteert hij de route met de Superchargers waarbij hij aangeeft hoe laat we er aankomen, en hoe lang we er zullen moeten laden.

Nu moet ik erbij zeggen dat dit niet altijd de meest ideale route is. Vaak ken je zelf de weg wel, want die heb je al zo vaak gereden. In dat geval is het handig om de eerstkomende Supercharger als bestemming te kiezen en daarna de volgende enz.
Helaas is het nog niet mogelijk om zogenaamde tussenstops in te bouwen in de route.

Het gebruik van Superchargers is op dit moment nog gratis en voor iedereen die zijn auto voor 1 april 2017 heeft afgeleverd gekregen, zal dit voor de levensduur van de auto het geval zijn. 

Dit recht is gekoppeld aan de auto en niet aan de eigenaar. Verkoop je de auto, dan verkoop je ook met de auto het levenslang gratis gebruik van de Superchargers.