Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

Thuis opladen

Om je Tesla thuis op te laden er heel wat mogelijkheden die wat afhangen van jouw elektrische installatie. Bij de levering van je Tesla heb je een UMC meegeleverd gekregen samen met enkele koppelstukken voor verschillende stopcontacten. Er zijn drie mogelijke koppelstukken, een zwarte stekker voor een Shuko-stopcontact, een blauwe stekker en een rode stekker. 










Shuko-stopcontact (standaard stopcontact)

Laat ons beginnen bij de eenvoudigste en tevens langzaamste manier van laden en dat kan via een standaard Shuko-stopcontact.

Bevestig de Shuko-stekker op de UMC en je kan via een standaard stopcontact laden. Hiermee kun je enkelfasig laden aan maximaal 13A wat ongeveer overeenstemt met 12-13 km/u.

Het is belangrijk om het stopcontact dat je gebruikt de eerste keren goed te controleren op warmte-ontwikkeling. Als er een slecht contact zou zijn, kunnen stekker en stopcontact heel erg warm worden zodat ze zelfs kunnen smelten en tot brandgevaar kunnen leiden. De eerste keer dat je dus via een Shuko-stopcontact laadt, kun je dus gedurende het eerste uur best elk kwartier eens gaan voelen of het geheeld niet opwarmt. Als het niet opwarmt is dat prima, mocht dat wel het geval zijn, dan kun je best het stopcontact (laten) nakijken op een slecht contact of een ander stopcontact proberen.

UMC werkt niet: Een vaak voorkomend probleem bij het laden op deze manier is dat de UMC weigert te laden omdat de fase verkeerd is aangesloten in het stopcontact. De UMC verwacht op de ene pin van een stopcontact een fase en op de andere de neuter. Is dat niet het geval dan worden er rode lichtjes getoond op de UMC en werkt deze niet. Voor bijna alle apparaten die je in het stopcontact steekt, maakt dat niet uit, maar de UMC is gevoelig hieraan en werkt niet als dit anders is aangesloten. Hier zijn twee eenvoudige oplossingen voor:

  • Indien de aarding aan de rand van het stopcontact zit, draai je de stekker gewoon om
  • Indien de aarding een pin is in het stopcontact, kun je een korte kabel maken/kopen die beide draden van positie verwisseld.

Blauw Mennekes-stopcontact 


Een tweede manier van opladen is enkelfasig laden aan 32A via een blauw stopcontact. Binnenhuisinstallaties die enkelfasig zijn hebben de mogelijkheid om een blauw Mennekes-stopcontact te plaatsen om hier vervolgens de UMC op aan te sluiten met de blauwe Mennekes-stekker (die wordt niet standaard meegeleverd maar moet je bijkopen). Op deze manier kun je ongeveer 33 km/u opladen.


Interessant hieraan is dat dit een zeer goedkope optie op vlak van installatie is om je Tesla op te laden. Een zekering, aardlekschakelaar, enkele meters draad en een blauw Mennekes-stopcontact (laten) installeren en je kan beginnen laden met de UMC.


Rood Mennekes-stopcontact 

Analoog aan de blauwe stekker voor enkelfasig laden, wordt de rode stekker gebruikt voor driefasig laden. Mocht je dus een driefasige aansluiting hebben, dan heb je de mogelijkheid om een rood Mennekes-stopcontact te plaatsen. Je sluit je UMC hierop aan met je rode Mennekes-stekker en dan kun je beginnen laden.





Hoe snel je kan laden hangt nu af van twee parameters:

 

  • De capaciteit van je driefasige installatie:

 

  • 3 x 25A —> Dan laad je best aan 16A om voldoende capaciteit over te laten
  • 3 x 32A —> Dan kan je laden aan 24A om voldoende capaciteit over te laten
  • 3 x 63A —> Dan kan je  laden aan 32A omdat dit de maximale laadcapaciteit op wisselstroom is van een Tesla. 

 

  • Daarnaast is de lader je in Tesla ook van belang. Hier zijn ook drie mogelijkheden:

 

  • Enkelvoudige lader —> Dan kan je maximaal driefasig laden aan 16A (48A in totaal)
  • Geüpgrade lader —> Dan kun je maximaal driefasig laden aan 24A (72A in totaal)
  • Dubbele lader —> Dan kun je maximaal driefasig laden aan 32A (96A in totaal) Deze lader was in het begin leverbaar voor de model S, maar dat is nu niet meer het geval.


Deze verschillende stroomsterktes hebben dan ook de volgende laadsnelheden:

  • driefasig laden aan 16A —> ongeveer 50 km/u
  • driefasig laden aan 24A —> ongeveer 75 km/u
  • driefasig laden aan 32A —> ongeveer 100 km/u


De rode stekker kan alles wat hierboven is beschreven aan en het is aan jou om te beslissen wat je nodig hebt. Overweeg hierbij het volgende

  • hoe lang kan je auto ’s nachts thuis laden
  • zou je overdag moeten bijladen
  • is er een supercharger in de buurt


Het antwoord op deze vragen is voor ieder verschillend waardoor er eigenlijk geen oplossing is die past voor iedereen. 

  • De ene heeft voldoende aan een blauw Mennekes-stopcontact en enkelvoudige lader omdat de auto ’s nachts toch 10 uur stilstaat en gemiddeld maar 200 km per dag doet. 
  • De andere rijdt 400 km per dag en moet ’s middags tijdens de lunch snel nog 100 km kunnen bijladen waardoor die nood heeft aan een geüpgrade lader en een driefasige aansluiting om aan 32A te laden.

Laadstation


Een laatste mogelijkheid om thuis te laden is een laadstation. Hiervan is er een heel uitgebreid aanbod met allerlei functionaliteiten. Iets wat ze allen gemeen hebben is dat je ze op de auto aansluit met een Type2-kabel die er als volgt uitziet.







Een kabel met twee dezelfde stekkers die past in de Tesla en in allerlei laadstations (privé en publieke). 

Het is hierbij belangrijk te onthouden dat de onderliggende elektrische installatie zal bepalen hoe snel je kan laden aan een laadstation. De waarden vermeld bij de rode en blauwe stekker gelden hier en het enige verschil van deze manier van werken ten opzicht van een laadstation is de manier van aansluiting, dus een laadkabel versus de UMC met een bepaalde stekker.

Samengevat hangt de laadsnelheid af van het type aansluiting en de stroomsterkte.

Enkelfasig aan 13A —> 13 km/u

Enkelfasig aan 32A —> 33 km/u

Driefasig aan 16A —> 50 km/u

Driefasig aan 32 A —> 100 km/u

Let wel op dat de spanning ook een impact op de laadsnelheid heeft en dat bovenstaande cijfer uitgaan van een spanning van ongeveer 230V.  Als je spanning lager is, zal de laadsnelheid ook iets lager zijn.

Specifiek voor de Belgen steekt er af en toe nog een extra probleem de kop op, nl. het neuterprobleem, maar dat wordt in een ander onderwerp besproken.

Enkele voorbeelden van laadstations voor thuis, die er in vele soorten en maten zijn, zijn de volgende. Allereerst de Wall Connector van Tesla zelf. 









Deze Wall Connector is van Tesla heeft een vaste kabel en kan ingesteld worden op 16A of 32A en dat zowel enkelfasig als driefasig. Er zijn geen extra functies op deze HPWC, maar daar tegenover staat wel dat deze helemaal niet niet zo duur is (Ongeveer 600 euro in 2017)

Keba is een ander merk van thuislader en heeft naast een hoger prijskaartje ook wat extra mogelijkheden al naargelang het model dat je kiest. De laadstroom is maximaal 32A op drie fasen en daarnaast je nog de mogelijkheid om te kiezen voor een vaste kabel aan de lader of gewoon een type2-aansluiting, een ingebouwde kWh-teller of een RFID-lezer.






Naast Keba zijn er ook nog vele andere merken die gelijkaardige producten aanbieden, zoals Lolo, EV-Box, Mennekes, … die je kan gebruiken om je Tesla op te laden.