Tesla-Vragen 

Samen naar een duurzame toekomst
 

Tesla in Frankrijk, steeds eenvoudiger

Met een Tesla door Frankrijk rijden wordt steeds makkelijker door het toenemend aantal Superchargers en Destination Chargers – doorgaans is het er ook erg rustig omdat er nog maar een bepekt aantal Tesla’s in Frankrijk zelf zijn verkocht. 

Met het Corri Door programma worden langs een groot aantal snelwegen om de 80 km snelle (oa CHAdeMO) laadpunten geplaatst – in zekere zin vergelijkbaar met Fastned in Nederland. Alleen hangen er geen CHAdeMO/Type 2 adapters zoals bij Fastned – die zal je dus zelf mee moeten nemen.  Het zijn overigens multi-laadpunten waar ook een Type 2 kabel aan hangt – maar dan laadt je trager uiteraard (16A of ±50km/h tot 32A of ±100 km/h, afhankelijk van de lader in je Tesla).

Gelukkig neemt inmiddels ook het aantal gewone “lokale’ laadpunten toe, er is wat dat betreft dan ook geen enkele reden meer om Frankrijk te mijden. De initiatieven zijn doorgaans wel regionaal bepaald. Er is vooralsnog geen sprake van één provider die met één pas toegang biedt tot (vrijwel) alle laadpunten zoals we dat kennen van een Newmotion in Nederland. De betaalmethodes variëren van gratis, tot creditcard, RFID-pas tot APP. Het is dan ook aan te raden je voorafgaand via sides (APP’s) zoals Plugsurfing en Chargemap te oriënteren over laadopties binnen de te bezoeken regio. Ook Freshmile heeft een goed werkende APP om laadpunten te vinden en voor het laden zelf (een aanvullende pas is dan niet nodig). 

Passen & laden

Er zijn veel regionale oplossingen met alleen regionaal te gebruiken RFID-passen. Met enkele passen kan op een toenemend aantal plaatsen door heel het land geladen worden. In veel gevallen is het laden (nog) gratis, maar heb je wel een van deze passen nodig,

Dit zijn de drie belangrijkste meest gebruikte passen.

  • Via deze Engelstalige link kan de door het hele land op veel plaatsen te gebruiken Kiwhi-pas besteld worden.
  • Freshmile biedt een zeer gebruiksvriendelijke APP waarmee zonder pas geladen kan worden – je conto is simpel via IDEAL middels de APP op te laden. Voor (bijna) €5 is ook een bij gebruik van de APP eigenlijk overbodige RFID-pas te bestellen.
  • Plugsurfing biedt een gratis aan te vragen sleutelhanger waarmee – ook buiten Frankrijk - op veel plaatsen geladen kan worden.

Zoek je meer zekerheid dan zorg dat je deze drie passen/APPS kunt gebruiken – zo niet dan is het verstandig te kijken welke pas in welke regio het beste te gebruiken is.

    


Tips


  • Je auto kan ook in Frankrijk prima, zij het traag, geladen worden via een gewoon stopcontact (Chuko) waarbij je gebruik maakt van de meegeleverde UMC. Let er in eerste instantie wel even op of de stekker en bedrading niet te warm worden door het urenlang laden en verlaag desnoods het amperage in de auto.
  • Het is om te kunnen laden aan een gewoon stopcontact soms noodzakelijk om de plus- en minpool om te draaien – op de UMC is dat zichtbaar door de rode lampjes. De stekker in het stopcontact omdraaien volstaat in dat geval. Franse geaarde stopcontacten maken voor de aarde echter gebruik van een pin, waardoor in dat geval dat omdraaien niet mogelijk is. Dit is simpel op te lossen door gebruik te maken van een bij Tesla te bestellen adapter. Als alternatief koop je voor minder geld een stevige verlengkabel (3x2,5 mm) waarbij je de stekker aan de UMC aansluiting zo nodig kunt omdraaien en je tegelijk flexibeler bent bij het laden op locatie. Een afstand van 25 meter is op die manier prima te overbruggen.
  • Je kan op veel plaatsen (nog) gratis laden bij publieke laadpunten– kijk vooral naar vestigingen van IKEA en supermarkten (zoals E.Leclerc) en Renault/Nissan garages. In sommige gevallen alleen beschikbaar tijdens openingstijden.
  • Laden met de UMC op het platteland is soms niet mogelijk door te grote spanningsverschillen. Het enige wat je kan proberen is het verlagen van het vermogen. Werkt het dan nog niet dan is er maar één alternatief om toch lokaal te kunnen laden: de aanschaf van een alternatieve lader zoals de Juice Booster of de Fivari Charger. Als je bij een van deze laders een bij de bettreffende leverancier verkrijgbaar setje adapters koopt kun je op vrijwel alle mogelijke aansluitpunten laden (van stopcontacten, tot campings, havens (!), rode stekker, blauwe stekker, 16 of 32 Ampere). 
  • Frankrijk zal Frankrijk niet zijn als het niet haar eigen standaard voor laadkabels kent: Menneke’s Type 3. Sommige laadpunten kunnen alleen met deze laadkabel overweg. Wil je helemaal flexibel zijn dan neem je ook deze kabel mee, echt noodzakelijk is het niet. Wel een kwestie van opletten bij het gebruik van de diverse APP’s of de laadpaal in kwestie niet toevallig een van dit type is. 
  • Een Tesla CHAdeMO adapter in de auto biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van de relatief veel aanwezige CHAdeMO laders waarmee je op bijna SuC-snelheid kunt laden. Je kan er  niet van uit gaan dat er een adapter aanwezig is zoals bij Fastned in Nederland.  
  • In Nederland is de ook door Tesla gebruikte Type 2 laadkabel inmiddels vrijwel de standaard geworden voor de meeste publieke laadpalen. Lokale laadpunten in Frankrijk kunnen (naast ook in Nederland voorkomende types als CSS en CHAdeMO) ook nog van het Franse Type 3 zijn of zelfs gewoon een stopcontact betreffen. Verkijk je dan ook niet op het aantal laadpunten op sommige APP;s – niet alles is even bruikbaar.
  • Hoewel het aantal Superchargers ook in Frankrijk toeneemt is de dichtheid ervan nog niet vergelijkbaar met Nederland of Duitsland. Voor het vooraf plannen van je route is abetterrouteplanner een handige tool omdat het ook de optie kent CHAdeMO-laders in je route op te nemen.  Handig is ook dat dezelfde tool in de auto te gebruiken is.

Gedetailleerde informatie over voor Tesla relevante stekkers en adapters (oa voor campings) vindt je hier.


                    

Laatste update: 8 mei 2017